The harry potter-tag

Är ju inne i en ny HP-period, så tyckte att det här passade att svara på! The Harry Potter-tag:

 

 

1. Vilken är din favoritbok?

Hm, svårt. Alla böcker känns som en stor klump av gott. Men jag svarar nog kanske Fången från Azkaban, pga tidsvändningen i slutet (har alltid älskat tidsresor!!!!!!) eller kanske Dödsrelikerna, pga så sjukt tilltfredsställande att få svar på alla frågor efter 8 år. Men å andra sidan hatade jag campingdelen i Dödsrelikerna första gången jag läste den. Hm, svårt! Nä, jag svarar nog faktiskt Halvblodsprinsen! Pga det var där det äntligen började hända saker mellan Ron och Hermione, och såklart allt mellan Harry och Ginny och alla relationer överhuvudtaget. Den älskade jag! 

 

2. Vilken är din favoritfilm?

Fenixorden, det har jag tyckt ända sedan första gången jag såg den. Tycker den har allt som en HP-film ska ha, den känns verkligen klassisk och i samma anda som de första två men ändå väldigt modern och humoristisk. ÄLSKAR sista fighten mellan Dumbledore och Voldemort mer än allt i filmhistorien??????? Plus att musiken till den filmen är så sjukt bra att de bestämde sig för att inte ens producera någon ny musik för de tre återstående filmerna och bara återanvända Fenixordens. Hade den musiken när jag tävlade i konståkning :') Ja herregud, verkligen min favoritfilm genom alla tider. På stark andra plats kommer fången från Azkaban, för den är så himla fin och speciell, och sen älskar jag också Halvblodsprinsen för tycker den är som en godispåse av skämt och roliga scener. Men båda de två är lite för o-Harry Pottriga för att vinna ultimata priset. 

 

3. Vilken bok gillade du minst?

Alltsåå ja jag gillade ju som sagt verkligen inte campingdelen i Dödsrelikerna, och den är ju oerhört ångestladdad och mörk så den var väldigt jobbig att läsa men samtidigt en av de allra bästa böckerna eftersom allt äntligen får sin lösning. Annars tycker jag nog att Flammande bägaren är den tråkigaste boken, men kanske mest för att jag inte gillar sport och tycker att allt runt turneringen var väldigt.... ointressant. Inte på riktigt, liksom. Det har ingen betydelse för den stora handlingen. 

4. Vilken film gillade du minst?

Första gången jag såg den gillade jag verkligen inte Halvblodsprinsen, men när den har landat bättre och jag förstår tanken bakom den och hur den ligger i serien tycker jag istället att det är en av de bästa. Här är länk till min recension av den när jag precis sett den på bio (perks of having bloggat since 2009). Men ja hm, jag kanske kan säga Dödsrelikerna del 1? Mest för att jag är rätt förbannad över att de delade upp den i två. Eller kanske Hemligheternas kammare, för att den och De vises sten är så dåligt gjorda (av förklarliga skäl). Nä, jag vet inte riktigt. 

5. Delar av boken som fick dig att gråta?

Alltså ja, haha det här är ju ett classic Alex-moment men den enda scenen i hela serien som har fått mig att gråta på riktigt, alltså med tårar och allt, är faktiskt första kapitlet i Dödsrelikerna när Harry blir förbannad på Dudley för att han har ställt en kopp med kallt te utanför hans dörr så han ska trampa på den och få porslin i foten. Men, sedan när fam Dursley lämnar Harry kommer det fram att Dudley faktiskt tycker om Harry och är väldigt tacksam för vad han gjorde i Fenixorden (när han räddad Dudley från dementorer) och att tekoppen var menat som omtänksamhet! Och när Petunia vill säga något till Harry men inte gör det och de sedan åker iväg. Japp, där började jag grina. Jag grät inte när Fred dog, inte när Dobby dog och inte när hela boken var slut. Men jag grät när Harry skiljdes från familjen Dursley. 

6. Om du kunde bli tillsammans med en karaktär, vilken?

Cedric Diggory ;) ;) ;) ;) ;) 

 

7. Vilken är din favoritkaraktär?

Svåraste frågan hittills!!!!!! Gillar alla lika mycket!!!!! Men jag svarar nog Dumbledore <333 Eller kanske Fred och George pga skrattade högt åt allt de sa. 

8. Vilken karaktär gillade du minst? 

Voldemort? :) Nä skoja. Men Percy kanske? Han svek ju sin familj och va dum ett tag, men sen kom han tillbaka i slutet och det kanske var fint. Eller Peter Pettigrew!!! SÅ ÄCKLIG. Alla scener med honom i är de jobbigaste???? 

9. Vilken replik gillade du minst? 

Haha så konstig fråga? Jag kan ju bara ta random rad i nån bok som inte säger något? Nä men jag tycker faktiskt att hela det här "Always" är sjukt överhypeat? Det betyder ju typ ingenting och jag tyckte hela den grejen i filmen var ganska oklar. När han visade sin patronus och jag trodde han skickade i väg den med ett meddelande till Voldemort och att Dumbldeore sedan frågade: "Va? Sviker du oss nu efter all denna tid?" och då svarade Snape: "Always" som i "jag har alltid varit mer trogen mot Voldemort". Haha ja det är jag som är puckad men tycker ändå det inte är en bra replik som hela Tumblr verkar tycka. 

Osv osv i all oändlighet

10. Vad skulle du ha för patronus? 

Jag är ju rädd för alla djur så vet inte?? En hare kanske, rädd men snabb! Eller en sengångare, trött och seg. 

11. Om du kunde ha någon av dödsrelikerna, vilken skulle det vara?

Lätt osynlighetsmanteln. Det är ju min högsta dröm att kunna vara osynlig, tänk vad många jobbiga situationer man kunde ta sig ur.

12. Vilket elevhem skulle du vara i?

Rawenclaw, ganska säkert. Jag är inte så ego som Slytherin, jag är inte så modig som Gryffindor och jag är inte så snäll som Hufflepuff! Men jag gillar att lära mig saker och är nyfiken på det mesta, så skulle gilla att hänga i Rawenclaws fina uppehållsrum. 

13. Om du kunde träffa någon av skådisarna, vilken skulle du välja? 

Emma Watson, tror vi kunde ha mycket intressant att prata om feminism. 

14. Vilken position skulle du ha i quidditch?

HAHA ingen!!!! Omg skulle vara så fruktansvärt dålig. Är rädd för att åka snabbt plus höjdrädd och bollrädd, så inget passar. Skulle möjligen kunna tänka mig sökare, men bara för att det är den enda som inte får jättemycket hårda bollar på sig. Fast då skulle jag nog mest hänga på ett ställe ganska nära marken och vänta på att kvicken kom till mig, bara för att jag är så dålig på att leta. 

15. Var du nöjd med slutet? 

Jaa, väldigt nöjd. Kommer inte på något sm jag hade velat ändra. 

16. Hur mycket betyder Harry Potter för mig?

AAALLLTT!!!! Nä inte allt men mycket! Jag har i princip läst böckerna konstant under hela min barndom, det var den första icke lättlästa boken jag läste själv eftersom jag var 6 när jag fick den. Jag har läst om hela serien fyra eller fem gånger, både framlänges och baklänges, och jag har alltid varit känd som töntarnas Harry Potter-tönt. Mitt nästa mål är att läsa alla på engelska, helt knäppt att jag inte gjort det än. 

Vardagar | |
Upp