Det handlar om dig recension

Jag fick en förfrågan om att skriva en recension på Sandra Beijers bok, så jag ska försöka göra det nu, även fast jag inte riktigt vet vad jag tycker än...

Det handlar om dig handlar om en femtonåring som blir tokkär i en kille hon träffar på en fest, och hur hon sedan anstränger sig för att de ska träffas igen och igen utan att han märker att hon anstränger sig. Den är skriven på ett väldigt speciellt sätt, korta stycken och allt är i du-form. Varenda mening är noga skriven med detaljer och beskrivningar som liksom flyger iväg och gör att allt får exakt rätt känsla. Jag älskar ju hennes sätt att skriva så här, i korta texter är det perfekt, men jag vet inte om jag gillar det som en lång bok..?

Jag läste ut hela boken på några timmar utan paus, så egentligen skulle jag nog ha läst lite i taget. För nu blev jag liksom mätt på språket, efter ett tag upptäckte jag att jag var irriterad på att ingenting utspelade sig i realtid. Man är nästan aldrig där som läsare, vid enstaka tillfällen dyker korta dialoger upp och då stannar allt och blir lugnt och stilla, men på en gång efter snurrar det på igen och man tappar närvaron. Jag skulle ha önskat att Sandra skulle ha skrivit mer här-och-nu istället för snabba återgivningar, man får liksom inte komma in i boken riktigt. På vissa ställen funkar det skitbra, men det är jobbigt att hela boken är så.

Sedan tyckte jag det var synd att man inte fick lära känna hennes kompisar så bra. Istället för att fokusera på en bästa vän att beskriva ingående så vi läsare får känna att vi också är dens bästa vän, flöt huvudpersonen mellan fyra eller fem olika kompisar som man aldrig riktigt fick komma nära.

Egentligen kanske jag bara hade för höga förväntningar, för jag hade ju verkligen längtat efter den här boken. Jaja, jag tycker i alla fall att den verkligen är läsvärd och riktigt bra, men jag tror ändå att hennes nästa bok kommer bli ännu bättre. Hoppas!

Böcker & filmer | det handlar om dig, recension, sandra beijer | |
Upp