Kultursöndag

En gång bestämde jag och Linus att söndagar skulle bli våran "kulturdag". Typ att vi varje söndag skulle orka gå ut och hitta på nåt som man inte orkar på vanliga vardagar. Hittills har vi hållt den bestämmelsen.... två gånger.
 
Men igår minsann, då var det kultursöndag som hette duga. Jag tyckte nämligen att det var dags att lära sig lite mer om den här stan, vi har ju ändå bott här i 7 månader nu (what??) så vi promenerade bort till Stadsmuseet!
  
SAM_0300
 
Jag gick mest runt och var nöjd över jackan.  
 
SAM_0303
 
Stadsmuseet ligger precis brevid Strykjärnet och Trappan, inklämt i en gammal fabrikslokal. 
 
SAM_0304
 
Där fanns massa olika utställningar, men det jag gillade allra mest var den våningen där de visade hur Norrköping såg ut förr. Då kunde man tex kliva in i den här affären! 
 
SAM_0309
 
Jag ville aaaldrig gå därifrån, bara stå och läsa på gamla etiketter jättelänge. 
 
SAM_0311
 
De hade också byggt upp som en hel gata med massa olika små affärer, typ detta konditori! Alltså varför ser butiker inte ut såhär idag?????? 
 
SAM_0317
 
Linus posade med lokalbefolkningen.
 
SAM_0318
 
Efter museet gick vi och fikade på bagarstugan, som har stans godaste bullar (och dessutom studentrabatt). 
 
SAM_0319
 
Mycket bra ställe!
 
SAM_0320
 
Sedan var det dags att gå hem igen i finvädret. 
 
SAM_0325
 
SAM_0327
 
Jag var glad men också ångestig pga hade bokat in mig på Body Balance-pass på kvällen. Men det gick bra! Mycket bra träning för mig: svårt och kul.
 
SAM_0335
 
Aslutningsvis en bild på fin kyrka som funnits sen 1300-talet (det lärde jag mig på museet). 
 
 
Vardagar | |
Upp