Guidad tur av nyinflyttad brud

Jag hör rykten om att det har snöat hemma i Timrå, och jag blir ledsen över att jag inte är där för jag älskar ju snö mer än alla väder-grejer. Med tanke på det kanske det var osmart av mig att flytta söderut, men jag ångrar mig inte för hösten här är SÅ FIN??? Inga ruttna granar och tallar utan bara löööööövträd och grå himlar och vattenpölar. Det är så att jag måste stanna upp och ta bild på varenda gatuhörn när jag är ute och går. Därför tänkte jag nu göra ett litet sightseeing-inlägg för er som aldrig har varit i Norrköping, med mina finaste bilder ur telefonen! 
 
 
Välkommen till denna rundtur, jag är er guide idag! Vi börjar här, på södra promenaden: en gång/cykelväg som går runt hela Norrköpings stadskärna och som kantas av höga ... (ekar? Bokar? Va?) lövträd. 
 
 
 
Här har vi kommit fram till ett hus som idag är fritidsgård, men som byggdes i början på 1900-talet för att vara flickskola. Påminner om ett pyttelitet Hogwarts och ligger mitt i stan. 
 
 
 
Nu kommer vi fram till Salutorget! 
 
 
 
I dethär huset ligger vårt gym (Sats), i en lokal som förr var en saluhall och därför har enormt högt i tak. 
 
 
Och där framme ser ni ännu en gammal saluhall, där vår standard-mataffär idag ligger: Coop! Plus apotek och lite annat. Även Coop har megahögt i tak. 
 
 
Sist går vi förbi den här längan på St Persgatan, som jag inte vet så mycket om mer än att det är det finaste jag sett. 
 
 
Tack för idag, hoppas ni känner att ni nu vet lite mer om Norrköping (och vill komma hit och hälsa på!). 
 
 
Vardagar | |
Upp