boklista

Tog en boklista av Sandra Beijer. Känner att det är en sån typisk grej som är skittråkig för er att läsa men skitkul för mig att fylla i. 

 

Snabbläsare eller långsamläsare?
Det beror på hur rolig boken är... Men oftast snabb.

Tegelstenar eller tunnisar?
Jag gillar mest ganska tunna böcker som man kan läsa ut på några timmar, då blir det inte massa hack i upplevelsen. Men om det är en fetbra bok ska den såklart vara hur lång som helst, om hela Harry Potter-serien hade tagit slut på 200 sidor hade det ju inte varit samma sak. 

Bibliotek eller bokhandel?
Skillnaden är att på bibblo plockar jag på mig 12 böcker och sen sju till. På bokhandeln plockar jag på mig 12 böcker och sedan måste jag lägga bort sju pga svindyrt. Så bibblo helst. Fast jag älskar ju att läsa om böcker 20 gånger och det gör man kanske inte lika gärna med lånade böcker... 

Ljudbok eller e-bok?
Vanlig bok. Fast ljudbok på lång bilresa är myz. 

Inbunden eller pocket?
Inbunden, den är finare och håller längre. Men jag äger absolut mest pockets för det är så billigt. Jag impulsköper bara pockets men om det är en bok jag vet att jag kommer gilla köper jag inbunden. 

Vampyrer eller spöken?
Spöken. Inte på ett läskigt sätt, utan gillar när det är lite mystiskt så man inte riktigt fattar vad som händer. Typ Agnes Cecilia! 

En i taget eller slalomläsning?
En i taget!

Nytt eller gammalt?
Nytt nytt nytt, läser bara nytt. Men gillar nya böcker som utspelar sig förr i tiden, men det är väl en annan sak.

Bokmärke eller hundöra?
Hundöra, tappar alltid bort mina bokmärken i sängen. 

Snacks eller godis?
Godis, om man äter chips och läser blir ju boken flottig. Fast av choklad får den fingeravtryck... Jag brukar inte äta när jag läser alls..?

Biografier eller memoarer?
Inget av dem, har aldrig förstått den feta memoar-hysterin som hände för något år sedan.

Skräck eller chicklit?
Chicklit <3

Soffan eller sängen?
Sängen, läser mest innan jag somnar.

Inne eller ute?
Ute, på en strand i Kreta under ett parasoll <33333333333

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Översättning, haha jag kan ju inte engelska. Men läser nästan inget engelskt över huvud taget för att jag tycker översättningarna sabbar lite. Läser allra helst böcker på svenska av svenska författare. 

Poesi eller prosa?
Prosa. Men läste nyligen en bok som var skriven med blandad poesi och prosa och det är ju egentligen det finaste. Kommer ej ihåg vilken bok det var. Annars gillade jag "Vad mina vänner inte vet" jättemycket, det är ju samma.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Spelar ju såklart ingen roll, men jag läser absolut mest av kvinnliga. Av någon anledning.

Boken eller filmen?
Boken.

Kokbok eller Bakbok?
Bakbok!

Kärlek eller spänning?
Kärlek, gillar inte spänning :D 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Haha alltså... jag har ju läst typ totalt tre vuxenböcker i det här livet. Men den första var nog kanske Niceville, som är en av mina absoluta favoritböcker!

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
The great gatsby, jag har läst den men på engelska så jag fattade ingenting och hoppade över flera kapitel... Hehe.

Jobbigaste bok jag läst:
Alla tre i Elsas värld-serien av Sofi Farman är ju väldigt... speciella. Typ bara den grejen att författaren namedroppar sig själv? 

Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren!

Bok som berört mig mest:
Kom fram till det här när jag pratade med Saga häromdagen, den enda bok jag någonsin har grinat till är ju Harry Potter och dödsrelikerna. NEJ, inte när Dobby eller Fred dog utan när Dudley ställer ut en tekopp utanför Harrys dörr och man får veta att han egentligen tycker om Harry. Buääääääääääh

Recencera din senast lästa bok:
Välkommen till den här världen av Amanda Svensson: Så jävulskt fin. Kanske den bästa boken jag någonsin har läst faktiskt? Inte så mycket för handlingen, men för att språket genom absolut hela boken är så genomtänkt och enormt bra. Det var så fint att jag inte kunde hetsläsa som vanligt utan var tvungen att läsa om rader flera gånger och ta allting väldigt långsamt för att hinna njuta. Läs den!!

Vardagar | |
Upp