boktips: Cirkeln/Eld/Nyckeln

Halloooo dear dairy. Jag har nyligen läst världens bästa bok, så måste ju såklart tipsa om den på bloggen också (även fast jag redan har tjatat ihjäl mig om den till alla jag känner).
 
 
Nämligen Nyckeln!!!!!! Oj extas men jävlar vad bra den är! 
 
Stopp! Innan ni springer på bibblo och lånar denna måste ni veta att detta är del tre i en serie. Först måste ni läsa Cirkeln, sedan Eld innan ni kan komma fram till Nyckeln. Men frukta ej, för del ett och två är såklart också jättebra. 
 
 
Cirkeln handlar om sex tjejer som går gymnasiet, och plötsligt får veta att de måste samarbeta för att rädda hela världen. De är alla väldigt olika och känner inte varandra alls sedan innan, så de har väldiga problem med att försöka vara snälla med varandra och hjälpas åt. Plus att de alla måste kämpa med sina nya magiska krafter.  
 
Jag läste cirkeln strax efter att den kom ut för några år sedan, men jag gillade den inte alls då. Vet inte varför, men jag tror att jag bara tyckte det var ovant och lite läskigt att läsa svensk fantasy. Eld läste jag med samma låga förväntningar, men jag tyckte att den var mycket bättre än Cirkeln. När jag lånade Nyckeln trodde jag att den skulle vara lagom bra och en trevlig lässtund i alla fall men jag blev sååå överraskad av dens braighet???? 
 
I början läste jag några kapitel varje kväll, sedan blev det mer och mer och efter ett par dagar låg jag vaken flera timmar för sent och bara läste läste läste (den är väldigt tjock). När vi åkte till Vemdalen hade jag halva boken kvar, cirka 400 sidor, och jag plöjde mig igenom dem under hela bilresan dit och hela eftermiddagen, totalt sex timmar nästan utan paus. För det var så jäääävla spännande!!!!!!!!!!!! Jag skämtar inte när jag säger att det var typ samma känsla som att läsa slutet av Harry Potter för första gången!
 
Läs den! Läs den! Läs den! Och bli för guds skull inte skrämda av att den är väldigt svensk, för det är ju det som är så jäkla coolt. Dessutom håller de på att spela in filmen nu också, så snart kommer vi få se svensk fantasy på bio??? Waaaah längtar ihjäl mitt ansikte. 
 
Slut på tjat! 
 
 
 
 
 
Böcker & filmer | |
Upp