Recept: semlor

Som jag sa förut så bakade jag tolv små fina semlor i går! Jag tänkte dela med mig av receptet här, eftersom det är sånt här som är viktigt att dokumentera till framtiden och så. Och ett långt inlägg om semlor - kan det bli bättre???? Nä. 
 
 
Ingredienser: 
75 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 dl socker
1 krm salt
1/2 krm stött kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
1 Smula jästen i bunke.
 
2. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader (fingervärme)
 
3. Häll smörmjölken på jästen och blanda så jästen löser sig. 
 
4. Tillsätt torrvarorna FÖRUTOM 1 dl mjöl och bakpulvret.
 
5. Blanda till fin och kompakt deg, tänk att det ska bli som en mjuk mage tex min.
 
6. Låt jäsa 30 minuter. 
 
 
 
 
 
7. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt till degen. 
 
8. Rulla till 12 små små bollar. De kommer jäsa till typ dubbel storlek så bli inte lurad och gö tre små. Det gjorde nästan jag. Låt jäsa 20 minuter. 
 
9. Pensla med ägg och skjuts in i ugnen, ca 10 minuter på 225 grader!
 
10. Om ni har varmluftsugn kan det vara bra att ha lite kallare eller ta ut bullarna tidigare. Det gjorde inte jag så mina blev det lite Ranelid-varning på. 
 
11. Nu gör vi en semla! Skär av ett lock på bullen. Gröp ur en liten grop med en gaffel och blanda brödet som var i gopen med mandelmassa och grädde. Tryck tillbaka blandningen i gropen. 
 
12. Tillsätt rikligt (och då menar jag rikligt!) med grädde och skär locket som en trekant för cool instagram-effekt. Pudra med litervis florsocker. FÄRDIGT!!!(OBS om ni ser bitmärke på denna semlas lock KANSKE det är jag som är skyldig. KANSKE.)
 
 
 
Se, inte så svårt! Nu blir det semlor varje dag fram till fettisdagen om 1,5 vecka. :))))
 
 
Vardagar | |
#1 - - Anna:

Guud så gott =)

Upp